Geplaatst op
Als ondernemer heb je te maken met afnemers. Het zou fijn zijn als die afnemers hun facturen op tijd betalen. Helaas gebeurt dat niet altijd. Het komt regelmatig voor dat een klant niet tijdig betaalt. Soms is er sprake van onmacht, soms van onwil. Hoe dan ook wil je natuurlijk dat je facturen op tijd worden voldaan. Je hebt deze inkomsten immers nodig om je bedrijf te runnen en in je eigen onderhoud te kunnen voorzien. Er zijn gelukkig handige hulpmiddelen waarmee je je creditmanagement kunt regelen. Hierdoor kost het je aanzienlijk minder tijd.
Wat wordt verstaan onder creditmanagement?
Onder creditmanagement wordt alles verstaan dat te maken heeft met debiteurenbeheer. Het gaat daarbij om het in de gaten houden van betalingstermijnen en het automatisch aanmaken en versturen van een betalingsherinnering of een aanmaning. Als je regelmatig facturen verstuurt kan dit een aanzienlijke verlichting van je taken betekenen. Als je deze werkzaamheden regelmatig moet doen gaat daar heel veel tijd in zitten. Daar komt bij dat het de verstandhouding met een klant aardig kan verstoren als je moet gaan vragen om betaling van een openstaande rekening.
Steeds meer ondernemers vinden het een prettig idee dat ze het creditmanagement niet zelf hoeven te doen. Ze kunnen zich op deze manier volledig concentreren op het ondernemen, het werven van nieuwe klanten en het verhogen van de omzet. Kortom: je kunt doen waar je goed in bent en de administratie volledig overlaten aan een betrouwbaar en volledig geautomatiseerd systeem.
Kan ik zelf nog invloed uitoefenen op het creditmanagement als dit geautomatiseerd is?
Je vraagt je misschien af of je zelf nog wel invloed kunt uitoefenen als je ervoor kiest om het debiteurenbeheer uit te besteden. Maar als je kiest voor het gebruik van geavanceerde creditmanagement software kun je zelf bepalen welke acties worden ondernomen. Wil je dat die ene klant niet wordt aangemaand omdat je weet dat er sprake is van bijzondere omstandigheden? Dan kun je dat gewoon invoeren. De klant krijgt dan geen betalingsherinnering totdat jij aangeeft dat dit wel weer moet gebeuren. Ook als een klant een betalingsafspraak maakt of een regeling voor betaling in termijnen treft kun je dit in het management systeem aangeven. Dit kan dan ook de tijdige betaling van de termijnen voor je bewaken en ook hierop indien mogelijk aanmanen. Je kunt altijd handige overzichten genereren waarin je in één oogopslag ziet hoe de stand van zaken is met betrekking tot de betaling van je facturen.
Gerelateerde berichten
Leuke locaties om heen te gaan op vakantie
Veel mensen vinden het heerlijk om er af en toe tussenuit te kunnen gaan. Een vakantie naar het buitenland is dan zeker geen slecht idee. Echter kan...