Client soft

Live chat of chatrobot? De voor- en nadelen op een rij

Geplaatst op

Je wilt natuurlijk een zo goed en snel mogelijke klantenservice. Waar klanten vroeger mailtjes stuurden en je pas een dag later kon reageren, moet nu alles sneller en gemakkelijker. Daarom hebben veel websites een live chat. Deze is eenvoudig te vinden en klanten kunnen hier live met een medewerker communiceren. Echter is het ook mogelijk om de chat door een robot te laten beheren, een zogenaamde chatbot. In dit artikel lees je alles over de voor- en nadelen van een live chat en een chatrobot.

Voordelen live chat

Een live chat geeft klanten de mogelijkheid om een conversatie met één van de medewerkers aan te gaan. Het is een één-op-één-gesprek, waardoor een persoonlijke benadering centraal staat. De medewerker heeft de klantgegevens ook meteen bij de hand. Het grootste voordeel van een live chat, is dat de klant vrijwel meteen antwoord krijgt. Hierdoor is er ruimte voor een dynamisch gesprek en krijgt de klant meer ruimte om zijn of haar vragen te stellen. Bovendien wordt het voor het bedrijf meteen duidelijk als er onduidelijkheden op de website zijn en kunnen deze worden opgelost.

Nadelen live chat

Het mag wel duidelijk zijn dat er veel voordelen aan de live chat zitten voor de klant. Voor het bedrijf zelf is er echter ook een aantal nadelen. Er moet namelijk de hele dag iemand beschikbaar zijn om de vragen te beantwoorden. Als er een nieuw bericht binnenkomt, is het de bedoeling dat de medewerker hier vrijwel meteen op reageert. De medewerker die verantwoordelijk is voor de live chat, heeft daarom niet de ruimte om tegelijkertijd ook nog andere werkzaamheden uit te voeren. Bovendien is het beantwoorden van de vragen erg tijdrovend.

Voordelen chatrobot

Een chatbot heeft als voordeel dat er minder personeel nodig is bij de klantenservice. Zodra een klant een bericht stuurt, geeft de chatrobot automatisch antwoord. Aangezien er gebruik wordt gemaakt van Artificial Intellegence, is de robot in staat vragen in verschillende formuleringen te beantwoorden. Bovendien wordt de chatbot steeds menselijker en is deze in staat om nuances te herkennen, waardoor de antwoorden steeds beter en menselijker worden. 

Nadelen chatbot

Toch kleeft er een aantal nadelen aan de chatbot. Het is en blijft natuurlijk een computer, en tot op heden hebben computers de mens nog niet ingehaald. Het kan zijn dat de robot een vraag niet helemaal begrijpt of geen antwoord kan geven. In dit geval moet er alsnog een medewerker aan te pas komen. Het voordeel is wel dat de medewerker niet meer de hele dag alert moet blijven. 

Gerelateerde berichten

Leuke locaties om heen te gaan op vakantie

Veel mensen vinden het heerlijk om er af en toe tussenuit te kunnen gaan. Een vakantie naar het buitenland is dan zeker geen slecht idee. Echter kan...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden